Juni 2021

Sommaren gick ju väldans fort i år, tycker i alla fall jag. Knappt hann den börja förrän den var slut. Men när jag blickar tillbaka på den så inser jag att vi trots allt hann med en hel del.

I juni jobbade Pelle så vi kunde inte ge oss ut med vår husvagn Lilla Röd. Istället blev det så att jag och svärmor köpte ett nytt Coleman Cook 4 personers tält. För många år sen när barnen var små så tältade vi en del, men sen har vi ju haft husbil och husvagn, så tält har inte varit aktuellt. Men jag måste säga att vill man resa enkelt och billigt så är tält faktiskt ett bra alternativ. Visserligen kostar det några tusenlappar i inköp, men sen har man ju det.

Anledningen till att vi köpte ett nytt tält (vihade ett kupoltält) var att vi ville ha ståhöjd. Det blir sån skillnad med ett sånt tält, det känns inte alls lika primitivt. Kanterna nedtill var dessutom lite högre på detta tält, så vi slapp besök av både spindlar och tvestjärtar.

Vi hade bokat elplats på Tobisviks camping. Elen behövde vi dels för att blåsa upp våra madrasser, alltså vad bra man sover med en lite högre madrass! Sen hade vi investerat i en kylbox från Biltema, perfekt ”kylskåp”. Vi hade också med oss en liten elplatta som vi använde till matlagning och för att koka kaffe. För att mysa till det på kvällen hade vi en ljusslinga och så små batterilampor.

Det funkade hur bra som helst att sova i tältet, med duntäcke blev det inte ett dugg kallt på kvällen. Däremot var det ganska så varmt när man vaknade på morgonen. Men faktiskt så kände jag mig inte ett dugg sliten av campandet.

Det var riktigt mysiga dagar i Simrishamn. Vi hade tur med vädret, strålande solsken. I närheten av Tobisviks camping finns en saltvattensbassäng. Där kunde man bada för 50 kronor per dag och det gjorde vi. På kvällarna gick vi ner till havet och njöt av utsikten.

Campingen låg fem kilometer från Simrishamn, så där inne i stan var vi och flanerade några gånger.

Vi hade en supertrevlig ”granntant” på campingen som tipsade oss om Knäbäckshusen. Det är en liten by som ligger norr om Simrishamn.

I närheten finns en underbar strand som gränsar till Stenshuvuds nationalpark. Vattnet är så vackert, lite medelhavsgrönt.

En dag tog vi bilen och gjorde en utflykt till Karl Fredrik på Eklholm. Vi hade bokat tid i förväg, eftersom vi fått veta att så behöver man göra för att vara säker på att få plats på parkeringen. Och mycket riktigt, butiken var välbesökt, det var fler än vi som hittat dit. Vid ingången möttes vi av Edith Piaff i högtalarna, Non, je ne regrette rien… underbart, lägg där till vackra rosor, häftiga plantor och konstnärliga installationer. Kort och gott var det en upplevelse – lite marockansk basar blandat med en fransk touch. Jag gillade det massor..

På hemvägen stannade vi till vid Smygehuk och beundrade havet som aldrig var still. Det är något magiskt med vatten i rörelse, och den här dagen var det verkligen livat.

I Smygehuk besökte vi också en konstutställning – alltså det finns många intressanta saker att se/göra bara man tar sig lite tid att upptäcka dem.

Vi besökte också Ale Stenar och fikade i hamnen. Vi hade sån tur för vallmon var i full blom!

En dag var vi i Sandhammaren, det är nog min favoritstrand på Österlen. Sanden, färgerna, vattnet – som är både strömt och faktiskt ganska kallt (oftast). Det blev inget bad den här gången, men vi tog in vyerna.

I Kivik blommade äppelträden, det märktes att det var tidig sommar.

Sen besökte vi Kiviks hamn, Vitemölla och där var det bara allmänt mysigt.

En tidig morgon ställde jag klockan på ringning och gick upp för att fota soluppgången. Det var magiskt! Först var solen alldeles röd, sen bytte den färg och hela himlen färgades rosa, orange. Det var väl investerad tid! Ett härligt sommarminne.

Midsommar firade vi med härliga vänner här hemma.